Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Obraz Pokłon trzech króli – Giovanni di Paolo

Kontynuując komentowanie obrazów pokłonu trzech króli w malarstwie europejskim, zajmę się dziś obrazem Pokłon trzech króli autorstwa Giovanniego di Paolo, 1450, tempera na desce, 26.9 x 46.4 cm.

Obrazy tego w sumie mało znanego malarza włoskiego renesansu, reprezentującego styl zwany gotykiem międzynarodowym, zasługują na dogłębną analizę, gdyż zawsze przedstawiają bardzo oryginalne ujęcie ówczesnych obiegowych tematów malarskich. Tak jest również w tym wypadku, a niniejszy artykuł jest dalszym ciągiem rozważań na temat motywu pokłon trzech króli na obrazach przedstawianych z aureolami wokół głowy.

Obraz Pokłon trzech króli:

Na obrazie Pokłon trzech króli Giovanniego di Paolo znacząca jest kompozycja. Można wyróżnić na nim

trzy grupy liczące po trzy postacie:

  1. Święta Rodzina,
  2. trzech magów,
  3. trzech mężczyzn przy koniach;

trzy grupy liczące po dwie postacie:

  1. dwie służące za plecami Świętej Rodziny,
  2. wół i osioł przy żłobie,
  3. dwóch chłopców stojących pomiędzy mężczyznami przy koniach a trzema magami;

grupę czterech koni pod drzewem obsypanym owocami.

Można utworzyć z tego

trzy grupy po pięć postaci:

  1. Święta Rodzina wraz z dwiema służącymi na tle białej budowli,
  2. trzech magów na tle skalnej groty i wół z osłem wewnątrz tej groty,
  3. trzech mężczyzn przy koniach i dwóch chłopców odwróconych do nich plecami na tle pól uprawnych.

Ważne jest przy tym, w którą stronę patrzą poszczególne postacie, zważywszy, że kierunek, w którym należy patrzeć, wskazuje Gwiazda Betlejemska świecąca ponad Świętą Rodziną:

  • Święta Rodzina patrzy na magów, natomiast dwie służące nie interesują się nimi, zajęte są rozmową ze sobą,
  • trzej magowie patrzą na Świętą Rodzinę, podobnie jak wół i osioł,
  • dwóch chłopców i jeden mężczyzna – w czerwonej szacie, trzymający siwego konia za uzdę – patrzą w kierunku magów składających hołd Dzieciątku, a pozostali dwaj mężczyźni przy koniach kierują wzrok w przeciwną stronę.

Obraz Pokłon trzech króli – interpretacja:

Środkowa, lewa i prawa strona obrazu reprezentują

trzy wymiary naszego świata:

  1. widoczna na środku skała z grotą w środku, wołem i osłem reprezentuje świat przyrody, łącznie ze światem podziemnym (w symbolicznym znaczeniu świata zmarłych),
  2. pola uprawne po lewej stronie oznaczają świat ludzki jako świat przyrody przetworzony ludzką ręką oraz świat społeczny zorganizowany zgodnie z tworzonym przez ludzi prawem,
  3. biały budynek po prawej stronie symbolizuje wymiar sakralny.

Istotą wskazówką interpretacyjną jest grupa czterech koni, przedstawiona zgodnie z opisem czterech jeźdźców w Apokalipsie.

Czterech jeźdźców apokalipsy

  1. Pierwszy jeździec apokalipsy

Mężczyzna w niebieskiej szacie trzymający za uzdę białego konia to pierwszy jeździec apokalipsy, czyli Chrystus wyruszający na podbój ziemi. Logiczne jest więc, że kieruje on wzrok w lewą stronę, czyli stronę ludzkiego świata. Wymiar sakralny reprezentuje bowiem on sam. Kieruje być może swój wzrok w tę samą stronę, co Maryja, która raczej patrzy gdzieś dalej niż w miejsce, w którym są trzej magowie. Jego szaty są przy tym w tym samym kolorze, co szaty Maryi a maść jego konia jest podobna do białej barwy budowli po prawej stronie obrazu, symbolizującej wymiar sakralny. Bo przecież Chrystus wyruszający na podbój świata reprezentuje chrześcijańska ideę religijną, na której zostanie oparty świat zachodni. W tym kontekście istotne jest, że trzej magowie reprezentują Wschód.

  1. Drugi jeździec apokalipsy

Widzimy jego konia, barwy kasztanowej, ale nie widać mężczyzny, który by go trzymał za uzdę. W tej sytuacji warto zwrócić uwagę na to, że trzej magowie mają szaty mniej więcej w kolorze maści tego konia, choć u dwóch z nich są one przykryte bogato złoconymi czerwonymi płaszczami. W istocie więc wszyscy trzej magowie reprezentują drugiego jeźdźca apokalipsy – tego, który miał wielki miecz i wywoływał w ludzkim świecie wojny. Są więc oni bardziej królami niż mędrcami, a ozdobne płaszcze narzucone na ich brunatne szaty pod spodem symbolizują ideologiczne upiększenie władzy świeckiej a w szczególności sojusz tronu z ołtarzem. Sekwencja trzech króli pokazuje pewien historyczny tok rozwojowy. Starzec oznacza fazę, kiedy panowała w świecie dawna idea religijna. Mężczyzna w sile wieku odpowiada zlaicyzowanej postaci świata, w którym religia stała się martwa a sfera świecka nabrała charakteru autonomicznego. Młodzieniec zwiastuje pojawienie się w ludzkim świecie nowej idei religijnej. W tym kontekście złożenie przez starca swojej korony królewskiej u stóp Świętej Rodziny ma jednoznaczny sens odnowienia sojuszu tronu i ołtarza pod innym religijnym sztandarem. A aureole wokół głów trzech króli wyrażają propagowaną w celu utrwalenia władzy świeckiej ideę, że królowie są pomazańcami Bożymi.

Miecz w dłoniach każdego z dwóch chłopców stojących za trzema królami to rekwizyt drugiego jeźdźca apokalipsy, a zarazem rzeczywista baza władzy królewskiej, dla której sankcja religijna jest tylko nadbudową. Dlaczego jednak nie ma trzeciego miecza? Najwyraźniej miejsce trzeciego miecza zajęło złote naczynie z wieczkiem w lewej dłoni najmłodszego króla, zwłaszcza że jego prawa dłoń zaciśnięta jest na pasie w miejscu, w którym miecz powinien być, ale właśnie go nie ma. Król starzec ofiarował już swoje złote naczynie i znalazło się ono w rękach jednej z służących. Natomiast król w sile wieku w ogóle nie ma żadnego daru.

Mamy więc następującą sekwencję trzech króli: 

  • Starzec: miecz + przedmiot sakralny
  • Mężczyzna: tylko miecz
  • Młodzieniec: tylko przedmiot sakralny.

Słowem: piękna wizja przyszłości, w której nie będzie wojen i władzy miecza, a rządzić będzie światem tylko idea duchowa.

  1. Trzeci jeździec apokalipsy

Reprezentuje go mężczyzna trzymający za uzdę czarnego konia – odwrócony tyłem do trzech króli i Świętej Rodziny. Sferą działania trzeciego jeźdźca jest gospodarka: produkcja (pszenicy, jęczmienia) i wymiana towarowa (miarka pszenicy za denara, trzy miarki jęczmienia za denara). Sfera gospodarcza – to, co widzimy na górze po lewej stronie obrazu – jest względnie niezależna od panujących idei religijnych i dlatego ten trzeci jeździec nie patrzy w stronę Świętej Rodziny i królów składających hołd Jezusowi. Powiedziane jest w Apokalipsie tyle tylko, że sfera sacrum (symbolicznie oliwa i wino) ma być wyłączona spod praw rynku.

  1. Czwarty jeździec apokalipsy

Jest to ten w czerwonej szacie, trzymający za uzdę konia – zgodnie z opisem w Apokalipsietrupio-bladego. Na imię mu Śmierć. Pod czerwoną szatą wierzchnią ma on jeszcze koszulę barwy czarnej. Czerwień symbolizuje życie, a czerń śmierć. Śmierć jako kres ziemskiego życia zmienia w istotny sposób perspektywę, z jakiej na nie patrzymy. Dlatego jeździec ten spogląda w stronę dokładnie odwrotną niż trzeci jeździec – ku temu, co święte, po prawej stronie obrazu. W tym kontekście ciemna czeluść skalnej groty tuż przy świętym Józefie może mieć znaczenie świata zmarłych, owego Hadesu, który ciągnął się za czwartym jeźdźcem zgodnie z opisem z Apokalipsy. A barwa konia jest podobna do barwy budowli po prawej stronie obrazu, która odpowiada wymiarowi sakralnemu. Być może też dwie sine postacie kroczące przez pole na dalszym planie to cienie zmarłych.

Ogólne znaczenie obrazu sprowadza się do tego, że oto wydarzyło się coś bardzo ważnego w sferze sakralnej, a świat przyrody (reprezentowany przez dwa bydlątka) oraz ludzki świat świecki (reprezentowany przez trzech króli) oddaje hołd Synowi Bożemu, który przyszedł na świat. Drzewo z owocami nad grupą koni przypomina zaś o tym, że życie na ziemi ma wydać owoc – i tylko ten owoc tak naprawdę się liczy, choć z konieczności życie to rządzi się też swoimi własnymi prawami.

Jeżeli podoba Ci się ten wpis, podziel się nim albo zostaw komentarz pod postem. Z przyjemnością poznamy Twoją opinię.

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - u4d9c742
nadawanie tytułów niezatytuowanym dzieło...
Gość - Morpheus
Nie wiadomo w jaki sposób ognisko jest z...
Gość - Aga
Wg mnie, gość był nawalonym nimfomanem, ...
Gość - Vinnie
I love you my baby girl Wiki k
Gość - Lidia
Herezje jakich mało. Takie przedszkolne ...

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.