Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Symbolika kolorów w malarstwie – obraz Tańczący aniołowie (di Paolo)

Anioły i symbolika kolorów w malarstwie jest tematem stosunkowo mało znanym, a warto ją poznać choćby pobieżnie, aby poznać jakim celom służy.

Artyści malarze poprzez kolor zawsze coś wyrażali, nadawali elementom swoich dzieł znaczenia symboliczne również poprzez symbolikę kolorów. Kolory były często szyfrem skrywającym prawdziwe znaczenia. W kierunkach malarskich wywodzących się z ekspresjonizmu i fowizmu zaczęła dominować dążność do maksymalnej intensywności koloru.
Symbolika kolorów łączy się z psychiką człowieka, na przykład wiadomo, że kolory podstawowe oddziałują na psychikę znacznie silniej niż mieszane i pochodne. Np. kolor czerwony kojarzy się głównie z energią, ruchem, namiętnością, ale symbolizuje również inne odczucia. Malarz Giovanni di Paolo należący do epoki malarstwa europejskiego, która traktowała symbolikę kolorów poważnie, używał kompozycji malarskiej oraz światła i barwy, aby uzyskać wrażenie nadzmysłowości. I dlatego warto przyglądać się z uwagą symbolice kolorów w jego malarstwie, bo można odnieść z tego jakiś pożytek duchowy. Warto poddać się po prostu energetycznemu działaniu obrazów, by odczuć na skórze delikatny powiew wieczności i od razu poczuć się lepiej. Jego piękny, o silnym działaniu energetycznym obraz „Anioły tańczące w słońcu” (66 cm x 54 cm) cieszy oko, ale też wyraża określoną ideę i jest gruntownie przemyślany. Promienie rozchodzące się we wszystkie strony z centrum, którym jest ośmioramienna gwiazda (na samej górze dokładnie w połowie obrazu), dają się odczuć jako fala energetyczna, która przechodząc przez widza, zalewa go całego. Jest to przy tym fala pulsująca, ponieważ ogromna złota tarcza energetyczna składa się z czterech kręgów o coraz większym obwodzie, a promienie na granicach tych kręgów lekko się przemieszczają, przez co startują jakby w każdej nowej strefie od początku.

Symbolika kolorów w malarstwie – Anioły tańczące w słońcu

Tutaj: inne obrazy z aniołami

Każdy anioł odpowiada jednemu z ramion gwiazdy, co może oznaczać, że widzimy ich tylko pięć z ogólnej liczby ośmiu. Na trzy środkowe anioły wskazują dokładnie trzy ramiona gwiazdy. Anioły te tworzą wyodrębnioną grupę, trzymając się za ręce. Jaka tu jest symbolika kolorów? Anioł w czerwonej szacie dmący w trąbę przy lewym skraju obrazu i anioł w jasno fioletowej (liliowej) szacie przy prawym skraju obrazu, grający na jakimś instrumencie strunowym, z którego widać tylko gryf, odpowiadają dwom promieniom gwiazdy, przez które przechodzi górna krawędź obrazu. Te dwa anioły są sobie przeciwstawne, powinny stać twarzami do siebie po dwóch przeciwnych stronach. Tej przeciwstawności odpowiadają barwy ich szat, reprezentujące dwie skrajne barwy widma słonecznego – fiolet po wewnętrznej stronie łuku tęczy i czerwień po stronie zewnętrznej. Jednak na kole barw fiolet i czerwień sąsiadują ze sobą. Pokazują to szaty pierwszego i drugiego anioła, licząc od lewej strony. Anioł w fioletowej szacie dotyka już prawie lewą ręką anioła w szacie czerwonej, ale wzrok kieruje ku aniołowi pierwszemu w prawej – w takiej samej szacie jak on.

Który w sekwencji kolorów tęczy jest pierwszy, a który ostatni? Wszystko zależy od punktu widzenia, barwy w malarstwie mają tu znaczenia symboliczne, duchowe. Z perspektywy ziemskiej pierwsza jest

1. czerwień jako najniższa widzialna wibracja.

2. poniżej jest podczerwień – jeszcze niewidzialne promieniowanie cieplne.

3. ostatni jest fiolet, powyżej którego jest już niewidzialnepromieniowanie ultrafioletowe.

Z perspektywy niebiańskiej sekwencja ta przedstawia się zapewne odwrotnie. Ale w paśmie energii widzialnej koniec wplata się na powrót w początek i to właśnie widzimy po lewej stronie obrazu. Anioł w fioletowej szacie, dotykający już prawie anioła w czerwieni, kieruje zarazem wzrok ku aniołowi przy prawym skraju obrazu, bo poprzez czerwień – a następnie kolory pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i granatowy – dojdzie się przecież na powrót do fioletu.

Postacie aniołów dzielą się na sekcje, na podobieństwo czterech kręgów złocistej tarczy słonecznej:

1. Najbardziej wewnętrzny krąg zajmuje ośmioramienna gwiazda, a odpowiednikiem koła w jej środku są głowy aniołów otoczone aureolami.

2. Drugiemu kręgowi tarczy słonecznej odpowiadają koszule aniołów na odcinku od szyi do paska w talii.

3. Trzecia sekcja rozciąga się od paska do dolnej krawędzi koszuli aniołów.

4. Czwarta – od tej krawędzi do końca spódnicy aniołów sięgającej do kostek.

Te cztery poziomy przywodzą na myśl cztery światy, o których mówi kabała, z których naszemu światowi widzialnemu, zwanemu asija, odpowiadałaby w postaciach aniołów część od miejsca, w którym plecy tracą swoją szlachetną nazwę, aż do końców stóp. Pozostałe światy są dla ludzi niewidzialne, ale też mają swoje barwy, i malarz, który je maluje, używa właśnie symboliki kolorów, używa w sposób symboliczny widzialnych barw w celu wyrażenia tego, co nadzmysłowe. Dlatego używa barw pastelowych z dużą zawartością bieli.

Jeżeli porównamy oryginał działa Giovanniego di Paolo z jego współczesną elektronicznie przetworzoną wersją (poniżej), wrażenia będą będą z pewnością całkiem inne, i tu trudno już w ogóle mówić o jakiejś symbolice kolorów, po prostu nagła zmiana barw na barwy zimne sprawia, że z subtelnych rejonów niebiańskich spadamy w całkiem inną sferę, w której nasz system nerwowy zostaje silnie podrażniony. Symbolika kolorów i malarstwo energetyczne nie są więc czczym wymysłem i warto zwracać uwagę, na działanie jakich energii wystawiamy się za sprawą samych tylko barw i kształtów, którymi się otaczamy.

Symbolika kolorów w malarstwie, anioły_malarstwo_nowoczesne_reprodukcje2

Obraz ma jeszcze jeden ciekawy aspekt. Mianowicie dwa anioły mają instrumenty muzyczne.Anioły z instrumentami muzycznymi to stały motyw malarski, zwłaszcza w malarstwie renesansowym i barokowym. I warto założyć, że takie przedstawienia mogą się w pewnych wypadkach opierać na określonej metafizyce dźwięku. Ale odłóżmy może ten wątek na później. 

Jeżeli podoba Ci się ten wpis, podziel się nim albo zostaw komentarz pod postem. Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - PJ
Super interpretacja, dużo ukrytych znacz...
Gość - u4d9c742
nadawanie tytułów niezatytuowanym dzieło...
Gość - Morpheus
Nie wiadomo w jaki sposób ognisko jest z...
Gość - Aga
Wg mnie, gość był nawalonym nimfomanem, ...
Gość - Vinnie
I love you my baby girl Wiki k

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.