Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Obraz Giorgione „Burza” - kobieta i mężczyzna

Obraz Giorgione „Burza” to – podobnie jak „Trzej filozofowie” – obraz, nad którego sensem od dawna zastanawiają się badacze.

Obraz Giorgione „Burza” doczekał się kilkudziesięciu różnych interpretacji, ale żadnej nie uznano za zadowalającą. Uczeni poszukiwali na próżno jakichś odniesień do literatury, mitologii, innych obrazów z epoki, życia prywatnego artysty a także specyficznych zainteresowań Gabriela Vendramina, który był zleceniodawcą obrazu. Była nawet koncepcja, że Giorgione namalował na tym obrazie Madonnę z Dzieciątkiem, chociaż w dość nietypowej scenerii i w sposób cokolwiek bluźnierczy. Jeżeli ktoś chciałby pójść tym tropem, to może porównać ten obraz z obrazem „Pokłon pasterzy” Giorgione, żeby ocenić, czy kobieta z „Burzy” przypomina Maryję z „Pokłonu”. Inni byli zdania, że jeżeli już szukać odniesień religijnych, to prędzej do Ewy niż do Maryi. Tyle tylko, że Ewę zwykle przedstawia się w malarstwie w Raju – z Adamem i wężem – albo w scenie wygnania z Raju (zob. Galeria obrazów Wygnanie z raju), ale raczej nie z dzieckiem przy piersi.

Opis i interpretacja obrazu Giorgione „Burza”

W swojej interpretacji obrazu „Burza” daruję sobie typu poszukiwania, przyjmując po prostu, że kobieta to kobieta, mężczyzna to mężczyzna itp., a skupić się trzeba przede wszystkim na tym, jak artysta przedstawia te bardzo ogólne motywy i „co chce przez to powiedzieć”, albo też, co obiektywnie mówi, niezależnie nawet od swoich świadomych intencji.

Obraz Giorgione „Burza”, ok. 1506, olej na płótnie, 82 x 73 cm, Gallerie dell’Accademia

Obraz Giorgione "Burza"

Kup: wydruk na płótnie obrazu Giorgione

Kobieta z dzieckiem na obrazie Giorgione „Burza”

Grupa postaci, na którą składają się mężczyzna i kobieta z dzieckiem przy piersi, to po prostu rodzina w swojej elementarnej postaci: jako 2 + 1. Kobieta patrzy w naszym kierunku (jako oglądających obraz) i jest podzielona na pół przez białe okrycie narzucone na ramiona, poniżej którego jest całkiem naga. Okrycie zdjęte z dolnej części ciała jest rozłożone na trawie, a kobieta na nim siedzi. Okrycie symbolizuje aspekt społeczny, a golizna – aspekt naturalny. Od góry kobieta przedstawiona jest jako należąca do społeczeństwa w szerszym sensie niż rodzina. Tego rodzaju relacja społeczna występuje w szczególności pomiędzy kobietą a wszystkimi, którzy oglądają obraz i na których ona patrzy. Jej dolna, naga część ciała, odnosi się już tylko do relacji w obrębie rodziny. Nagie piersi są dla dziecka, a niższe rejony, z których wyszło ono na świat – również dla męża jako ojca dzieci. Relacja między kobietą a mężczyzną też ma swój aspekt społeczny – są oni małżeństwem, z całym bagażem związanych z tym praw i obowiązków usankcjonowanych przez prawa ludzkie. Dlatego kobieta siedzi gołą pupą nie bezpośrednio na trawie, ale na białym płótnie, które jako skądinąd przykrycie tego, co bezpośrednio naturalne, symbolizuje aspekt społeczny.

Dlaczego mężczyzna na obrazie Giorgione „Burza” nie jest nagi?

Zgodnie z tradycyjnymi rolami przypisanymi do płci, kobieta działa bardziej w obrębie rodziny, a mężczyzna – w szerszym świecie poza jej obrębem, w społeczeństwie obywatelskim, na rynku, w służbie państwa. Dlatego mężczyzna na obrazie przedstawiony jest w stroju mniej więcej kompletnym. Zamiast wystawionych na widok genitaliów trzyma on w dłoni długi kij, który jest fallusem tylko symbolicznie. Jest to zarazem symbol narzędzia do zdobywania środków do życia dla całej rodziny (np. jako broń myśliwego) i do jej obrony przed zagrożeniami, również przed wrogiem całej społeczności, do której należy rodzina. Na obrazie symbolem takiego zagrożenia może być burza, aczkolwiek jej znaczenie jest z pewnością szersze.

Stosunek ziemi i nieba na obrazie Giorgione „Burza” jako metafora relacji między kobietą a mężczyzną

Otóż polaryzacja między kobietą a mężczyzną, czy ogólniej parą energii yinyang, rzutowana był w mitologiach na stosunek między żeńską „ziemią” a „męskim” niebem. W mitologii greckiej pierwszą parą rodziców była Gaja-ziemia i Uranos-niebo – niebo zapładniało ziemię, która rodziła tytanów, cyklopów itp. Naturalnym symbolem zapłodnienia jest wyładowanie atmosferyczne, które zresztą jest skutkiem różnicy potencjałów elektrycznych między atmosferą a ziemią, czyli faktycznej biegunowości pomiędzy jednym a drugim. Nie mówiąc o tym, że dopiero opady towarzyszące burzy czynią ziemię wilgotną i dzięki temu płodną, a dzięki wyładowaniom elektrycznym w atmosferze powstają związki azotu potrzebne do wegetacji roślinom. Tak więc błyskawica widoczna na ciemnym niebie na obrazie Giorgione „Burza” może być odbierana jako symbol seksualny, podbijając działanie widoku obnażonej kobiety.

Trójpoziomowa struktura na obrazie Giorgione „Burza”: przyroda – świat społeczny – świat duchowy

Symboliczne znaczenie związane z kierunkiem niebo – ziemia ma również ptaszek na dachu domu za mostkiem po prawej stronie obrazu. Do relacji biologiczne – społeczne, dotyczącej dwóch omówionych już aspektów ludzkiego życia, dodaje on trzeci aspekt, związany z wymiarem duchowym. W ten sposób powstaje trzypiętrowa struktura: ziemia – dom – ptaszek, odpowiadająca przyrodzie, cywilizacji ludzkiej i sferze duchowości. Długi kij w rękach mężczyzny podkreśla znaczenie tego kierunku na obrazie Giorgione „Burza”, zwłaszcza że jego koniec sięga zdecydowanie ponad głowę. Warto przy tym zauważyć, że mężczyzna trzyma ten kij mniej więcej w połowie.

I również mniej więcej w połowie obrazu namalowany jest most oddzielający dolną i górną część obrazu. W układzie pionowym most przebiega pomiędzy błyskawicą (niebo) a wodą (przyroda) i w ten sposób pokazuje środkowe miejsce ludzkiego świata społecznego i kulturowego. W układzie poziomym most łączy dom po jednej stronie strumyka z drogą po drugiej stronie. Wskazuje to zarazem na dwie strony obrazu – odpowiednio po prawej i po lewej stronie strumyka. Po lewej stronie strumyka jest mężczyzna, po prawej – kobieta z dzieckiem. Jak te dwie strony mogą się spotkać? Na dwa sposoby. Albo przechodząc przez most – i wtedy kobieta mężczyzna z kobietą spotykają się jak człowiek z człowiekiem. Albo obierając najkrótszą drogę przez ciemną wodę – i wtedy jest to spotkanie mężczyzny z kobietą, ku któremu popycha go biologia. Warto zauważyć, że głęboka bruzda w ziemi na zboczu niewielkiego wniesienia, na którym siedzi kobieta z dzieckiem przy piersi, może się kojarzyć z kobiecym narządem płciowym.

Dwie kolumny na murku na obrazie Giorgione „Burza”

Od tej strony ujęty, stosunek mężczyzny i kobiety wydaje się na obrazie Giorgione przedstawiony jako istotna enklawa pierwotnej naturalności w życiu człowieka. Jeżeli wodę za trawiastym wzniesieniem potraktujemy jako symbol tej pierwotnej przyrody i jako coś, ponad czym przechodzi się w ludzkim świecie po różnych kulturowych czy też cywilizacyjnych mostach, to widzimy, że mężczyzna ma drogę do tego żywiołu zagrodzoną przez mur. A co znaczą te dwie przylegające do siebie ułamane kolumny na murku – tylna trochę niższa od przedniej? – Jest to symbol dwóch jednostek ludzkich i ich bliskiego związku. Może to być symbol małżeństwa mężczyzny i kobiety – wówczas ona jest reprezentowana przez tę kolumnę trochę niższą, bo zwykle kobieta jest pod względem wzrostu troje niższa od mężczyzny. Ale w tym wypadku aspekt płciowy jest czymś, od czego się abstrahuje – jest to związek ujęty od strony etycznej.

Tak to wszystko jest urządzone – nad jednym porządkiem nadbudowany jest drugi i wszystko ma się mieścić w ustalonych granicach. Ale niestety, lub na szczęście, co jakiś czas rozpętuje się burza – i – wtedy człowiek nie może już ręczyć ani za siebie, ani za innego.

Oczywiście, można też zapytać, dlaczego te dwie kolumny są od góry ułamane. Otóż na gruncie całej przedstawionej powyżej interpretacji sprawa jest dość prosta. Jako symbol abstrakcyjnej relacji międzyludzkiej wskazują one na podwójna abstrakcję – nie tylko od wymiaru biologicznego, ale również od wymiaru duchowego, sakralnego. Niebo wprawdzie grzmi, żeby przypomnieć o sobie i wzbudzić w śmiertelnikach metafizyczny dreszcz i choćby trochę mistycznych uczuć, ale nie wdaje się, żeby robiło to na nich jakiekolwiek wrażenie.

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - PJ
Super interpretacja, dużo ukrytych znacz...
Gość - u4d9c742
nadawanie tytułów niezatytuowanym dzieło...
Gość - Morpheus
Nie wiadomo w jaki sposób ognisko jest z...
Gość - Aga
Wg mnie, gość był nawalonym nimfomanem, ...
Gość - Vinnie
I love you my baby girl Wiki k

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.