Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Sandro Botticelli – obraz Pokłon trzech króli z roku 1475

Sandro Botticelli (1445 -1510) jest jednym z największych mistrzów włoskiego malarstwa renesansowego, o własnym niepowtarzalnym stylu. Postacie na jego obrazach są prześwietlone światłem, odcieleśnione, eteryczne.

Najbardziej znane dzieła tego florenckiego mistrza – Wiosna, Narodziny Wenus – nie należą do nurtu religijnego. Ale oczywiście Sandro Botticelli podejmował też tematy religijne i jest wymieniany wśród twórców najsłynniejszych wersji pokłonu trzech króli (Adorazione dei magi), któremu poświęcił kilka swoich obrazów:

  1. Sandro Botticelli – Pokłon trzech króli (przeważnie przypisywany Botticellemu), 1473, tempera na desce, średnica 131.5 cm, Londyn, National Gallery,
  2. Sandro Botticelli – Pokłon trzech króli 1475, tempera na desce, 111 x 134 cm, Florencja,Galeria Uffizi.
  3. Sandro Botticelli – Pokłon trzech króli 1481-1482, tempera na desce, 70 x 103 cm, Waszyngton, National Gallery of Art,
  4. Sandro Botticelli – Pokłon trzech króli 1490-1505, tempera na desce, 107.5 x 173 cm, Florencja, Galeria Uffizi.

Spośród wymienionych obrazów najbardziej znany jest chyba ten drugi.

Opis obrazu

Sandro Botticelli przejmuje pewne motywy od poprzedników, w szczególności ruiny starego świata pojawiły się już w przedstawieniu pokłonu trzech króli na wcześniej omówionym przeze mnie obrazie Fra Angelico i Fra Filippo Lippi, datowanym mniej więcej na lata 1440-1460. Nowość polega na wbudowaniu stajenki w te ruiny, a do tego także w skałę. Stajenka w grocie skalnej jest, nawiasem mówiąc, motywem, który pojawił się w przedstawieniu pokłonu trzech króli Giovanniego di Paolo (1450).

Również i tutaj pojawia się paw, ale nie na dachu stajenki, lecz na ruinach antycznej budowli. Jeżeli paw jest symbolem o znaczeniu negatywnym, to taka modyfikacja wydaje się jak najbardziej słuszna.

Podobnie jak u Fra Angelico i Fra Filippo Lippi drugi w kolejce do złożenia daru Jezusowi mag w sile wieku rozmawia z najmłodszym, zamiast patrzeć na Świętą Rodzinę. U Botticellego magowie utracili jednak aureole, przez co jeszcze mniej wyróżniają się z tłumu niż na obrazie Fra Angelico i Fra Filippo Lippi, w porównaniu z którym ujęcie Botticellego jest też znacznie bardziej kameralne.

Święta Rodzina tworzy zwartą, logicznie skomponowaną grupę, w której Dzieciątko jest w środku pomiędzy Maryją a Józefem, a przy tym najbliżej widza, podczas gdy Józef stoi najdalej. Wszyscy troje mają aureole, ale namalowane delikatnie i mało rzucające się w oczy. Na Jezusa pada promień Gwiazdy Betlejemskiej, która jednak jest widoczna tylko w postaci promieni na tle skały stanowiącej tylną ścianę stajenki. Nie wiadomo zresztą, czy jest to stajenka, ponieważ nie ma w niej osła i woła.

Analiza i interpretacja obrazu

Paw, którego namalował Sandro Botticelli na antycznych ruinach symbolizuje próżność antycznego świata. W porównaniu z nim to, co właśnie się rodzi, przedstawia się bardzo niepozornie, właśnie tak, jak ta topornie sklecona, niewielka stajenka. Można by rzec, że po jednej stronie jest pusta forma, z której już ulotniła się wszelka treść, a po drugiej nowa treść, która jeszcze nie znalazła dla siebie odpowiedniej formy wyrazu. Jest ona jak nowonarodzone dziecko, które potrzebuje czasu, żeby dorosnąć. I Dzieciątko na kolanach Maryi ma poza wszystkim innym również takie znaczenie.

W związku z tym tylko wtajemniczeni, magowie, mędrcy mogą dostrzec w tym Dzieciątku coś o epokowym znaczeniu i zrozumieć jego znaczenie. Większa grupa ludzi przyszła tu za magami, po części jako ich orszak, po części zaś jako tłum żądny sensacji. Sądząc po ich minach, w większości nie widzą oni nic nadzwyczajnego w tym, co tak bardzo zainteresowało magów przybyłych ze Wschodu. A z kolei sami magowie przedstawieni są w taki sposób, jakby traktowali całą sprawę bardziej w kategoriach politycznych niż z jakimś szczególnym nabożeństwem.

Wyraz twarzy Maryi sugeruje, że ona bardziej czuje sercem niż rozumie, o co tu takiego właściwie chodzili, że aż przybyły do niej trzy tajemnicze osobistości z darami. Natomiast święty Józef zrazu, jak wiadomo, pełen wątpliwości, kieruje ciepłe spojrzenie na Dzieciątko i już taktuje je jak swego syna.

Symbolicznie najciekawsze jest na tym obrazie zestawienie antycznych ruin z surową prostotą skały, która stanowi tło dla Świętej Rodziny. To, co tworzone ludzką ręką, wcześniej czy później przemija, rozpada się, ale twarda skała trwa przez wieki – i to niej ma być zbudowany Kościół Chrystusowy. Ale z obrazu wynika, że pewne elementy świata antycznego zostaną wykorzystane w budowie tego Kościoła – bo zresztą jest to prawda.

Jeżeli podoba Ci się ten wpis, podziel się nim albo zostaw komentarz pod postem. Z przyjemnością poznamy Twoją opinię.

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - Ewa
W ikonografii chrześcijańskiej, z Męką i...
Gość - PJ
Super interpretacja, dużo ukrytych znacz...
Gość - u4d9c742
nadawanie tytułów niezatytuowanym dzieło...
Gość - Morpheus
Nie wiadomo w jaki sposób ognisko jest z...
Gość - Aga
Wg mnie, gość był nawalonym nimfomanem, ...

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.