Galeria obrazów Wygnanie z raju
Galeria obrazów Wygnanie z Raju – wygnanie z raju to w malarstwie europejskim jeden z tematów religijnych bardzo chętnie i często podejmowanych. Na jego atrakcyjność składa się wiele czynników.
- Elementem wygnania z Raju jest w naturalny sposób sam Raj, czyli rajski ogród, co daje malarzowi możliwość wykreowania go w sposób baśniowy – jako miejsca pełnego kwiatów, motyli, ptactwa itp. oraz bujnej roślinności.
- Istotne dla opisu Adama i Ewy w Raju jest to, że oboje są nadzy, a od czasów renesansu na sprawę nagości w malarstwie, po części pod wpływem sztuki antycznej, zaczęto patrzeć całkiem inaczej niż we wrogim cielesności średniowieczu. Rasowy malarz bardzo lubi goliznę.
- W dodatku Adam i Ewa to archetypowe wyobrażenie mężczyzny i kobiety w ogóle, co pozwala malarzowi na potraktowania tego wątku w sposób w miarę autonomiczny, niezależnie od tego, co sam uważa na temat grzechu pierworodnego.
- W historii wygnania z Raju zawarty jest duży ładunek emocji, a to zawsze jest dla artysty atrakcyjne wyzwanie. Malarz będzie się więc starał wyrazić przerażenie, żal, smutek, wstyd Adama i Ewy za pomocą charakterystycznych gestów, tak żeby widz mógł poczuć to, co oni czuli – po części także jako własny żal z powodu utraconego Raju.
- Scena wygnania z Raju jest ze swej natury bardzo dynamiczna. Cherubin z mieczem w akcji i reakcja Adama i Ewy na nią wprowadza na obrazie dramatyczny ruch, a to odbiorca na ogół woli od statycznego spokoju, który jest nudny.
- Wygnanie z Raju daje możliwość pokazania różnicy pomiędzy Rajem a miejscem wygnania, a tym samym wprowadzenia kontrastu jako istotnego elementu obrazu.
- Cała historia grzechu pierworodnego i jego konsekwencji jest bardzo kontrowersyjna i niejednoznaczna. Malarz siłą rzeczy musi dać jakąś własną interpretację tego wydarzenia, bo jeśli nie jest zwykłym pacykarzem, to musi dbać o prawdę artystyczną i przedstawiać coś, co go samego przekonuje i odpowiada jego wrażliwości, a co niekoniecznie musi być zgodne z wersją katechetyczną. Otóż z zasady im większy artysta, tym bardziej jest pod tym względem wolny i niezależny, to znaczy maluje pod wpływem wewnętrznej konieczności, a nie pod zewnętrzne dyktando. Taki temat jak wygnanie z Raju daje mu w tym zakresie duże pole do popisu.
- Kontrowersyjność tematu, jakim jest wygnanie z Raju, ma również ten aspekt, że jego interpretacje ezoteryczne bywają często zdecydowanie odmienne od wersji kościelnej. Malarz, o ile sam ma skłonności ezoteryczne, chętnie będzie dodawał do swego przedstawienia pewne elementy przeznaczone wyłącznie dla wtajemniczonych. Ten aspekt sprawy związany jest w szczególności z wężem, który ma swój udział w historii wygnania z Raju. Ale niekiedy malarz pokazuje też w scenie wygnania z Raju samego Boga w akcji, w czym może być ukryty prawdziwy sens tej historii, zwłaszcza gdy sposób przedstawienia Boga zawiera jakieś elementy niestandardowe, zagadkowe.
Oto kilka przykładów:
BENJAMIN WEST, WYGNANIE ADAMA I EWY Z RAJU
MICHAŁ ANIOŁ – FRESK „GRZECH PIERWORODNY I WYGNANIE Z RAJU”. KAPLICA SYKSTYŃSKA
ZWIASTOWANIE I WYGNANIE Z RAJU – OBRAZ GIOVANNI DI PAOLO
STWORZENIE ŚWIATA I WYGNANIE Z RAJU – OBRAZ GIOVANNI DI PAOLO
Szukaj na blogu
Kategorie
-
Malarstwo polskie
-
Malarstwo religijne
-
Prywatne życie arcydzieł BBC
-
Malarstwo wg nazwisk malarzy
-
Luis Falero
-
Salvador Dali
-
Leonardo da Vinci
-
Paul Gauguin
-
Rafael
-
Egon Schiele
-
Witkacy
-
Lukas Cranach Starszy
-
Max Ernst
-
Gustav Klimt
-
Michał Anioł
-
Sandro Botticelli
-
El Greco
-
Andrea Mantegna
-
Albrecht Dürer
-
Francisco Goya
-
Pablo Picasso
-
Francesco Hayez
-
Giotto
-
Berthommé de Saint André
-
Pietro Lorenzetti
-
Piero della Francesca
-
Andrea del Verrocchio
-
Tintoretto
-
Giorgione
-
Cima da Conegliano
-
Pietro Perugino
-
Giovanni di Paolo
-
Francis Bacon
-
Jacopo Bassano
-
Hieronim Bosch
-
Tycjan
-
Benjamin West
-
Fra Filippo Lippi
-
Edward Burne-Jones
-
Bartolomé Esteban Murillo
-
Peter Paul Rubens
-
Fra Angelico
-
Gentile da Fabriano
-
Domenico Ghirlandaio
-
-
Malarstwo współczesne
-
Słynne obrazy
-
Malarstwo historyczne
-
Malarstwo mitologiczne